‌بارجین ما

(- پیامبر اکرم (ص) :«طلب علم بر هر مسلمانی واجب است ، همانا خدا جویندگان علم را دوست دارد . » (اصول کافی ج1/باب دوم/ص35)
‌بارجین ما
این وبلاگ خبری از زیر مجموعه های شبکه مجازی "میبد ما"است و هدف ما درج واقعیات کشور، استان و شهرستان میبد و محلات آن به خصوص بارجین می باشد.
درج هرگونه خبر از این وبلاگ با نام سایت مجازی" میبد ما "و آدرس اینترنتی www.meybodema.ir امکان پذیر می باشد.
عزیزان خواننده می توانند توسط ایمیل بارجین ما به آدرس barjinema@yahoo.com با ما ارتباط برقرار نمایند.
پیوندهای روزانه
بایگانی
پیام های کوتاه
مجلس‌نما، پویش ملّی و مردمی شفافیت داوطلبانه نامزدهای نمایندگی مجلس
آخرین نظرات
بسمه تعالی

به مناسبت سالروز شهادت عالم مجاهد شهید مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه در کانون شهید رجائی میبد مراسمی برگزار گشت.

مهمان ویژه این مراسم استاد ارجمند حوزه و دانشگاه دکتر رفیعی بودند که با موضوع چگونگی وحدت بین حوزه و دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداختند.

ایشان در بیاناتشان در مورد اهمیت علم و علم آموزی فرمودند که در قرآن کریم بیش از 770 مرتبه واژه های مربوط به علم و علم آموزی تکرار شده و این در حالی است که در قرآن به این اندازه به نماز توصیه نشده است.

ایشان همچنین اشاره داشتند که علم بر دو نوع می باشد:

علمی که به معنای معرفت ، فهم و بصیرت است که این گونه علم، با درس و کلاس به دست نمی آید البته مطالعه و آموختن می تواند مقدمه ای برای بدست آوردن اینگونه علم باشد؛ و دیگر نوع علم همان علمی است که با تحصیل و مطالعه به دست می آید.

در مورد اینکه چه کسی عالم است نیز دکتر رفیعی با استناد به آیات قرآن کریم گفتند: که عالم فقط به کسی گفته نمی شود که در حوزه ی علوم دینی تخصص دارد بلکه کسانی که در علوم غیر دینی چون فیزیک و شیمی و ... نیز تحصیل می کنند و تخصص دارند نیز عالم محسوب می شوند.

ایشان در بخش دیگر سخنرانیس خویش در جمع حوزویان و دانشگاهیان در مورد استفاده صحیح از علم با بیان حدیثی از امیر المؤمنین علی(ع) مبنی بر اینکه > تصریح کردند: همیشه علم موجب سعادت انسان نیست. به طور مثال بلعم باعورا با وجود داشتن علم زیاد در مقابل حضرت موسی(ع) ایستادگی کرد. همچنین با بیان این سخن پیامبر خطاب به اباذر که > علم به دور از عمل را نکوهش کردند.

وی در ادامه صحبتهای خویش با استفاده از حدیثی از ائمه اطهار به تشریح عالم واقعی پرداختند. که به شرح زیر می باشد.

عالم خوب باید دارای پنج ویژگی باشد:

1. شک شما را به یقین تبدیل نماید.

2.دشمنی را به محبت تبدیل کند.

3.تکبر را از بین برده و تواضع و فروتنی بیاورد.

4.ریا را برده و اخلاص برای انسان به ارمغان آورد.

5. مردم را از وابستگی به دنیا رهانده و زاهد به بار آورد.

ایشان در تبیین هر کدام از موارد مذکور نکاتی را نیز ذکر نمودند که به شرح زیر می باشد:

در مورد تبدیل شک به یقین از برخی از سخنوران و عالمان ابراز شکایت کرده و با ابراز تاسف گفتند که متاسفانه امروزه به جای تبدیل شک مردم به یقین با نشر مباحث تخصصی در سطح جامعه و عامه ی مردم بسیاری از یقین های مردم را تبدیل به شک می نمایند.

در باب تبدیل دشمنی به محبت اشاره به برخی قضاوتهای زود هنگام و برچسب زنی های ناروا به افراد و مسئولین اشاره داشتند و با اشاره به سخنان مقام عظمای ولایت امام خامنه ای در جذب حداکثری و دفع حداقل ، جوانان و مسئولین را به وحدت با یکدیگر توصیه گردند.

در ادامه تبیین سخن معصوم(ع) در مورد رفع ریا و آوردن اخلاص با اشاره به مداحان و سخنرانانی  که برای کار خویش مزد تعیین می کنند و با گرفتن مبالغی عجیب و غریب به اصطلاح برای ائمه اطهار مداحی و سخنرانی می کنند، گفتند که کار در دستگاه ائمه اطهار علیها السلام ، کار با اخلاص است و این چنین کار هایی اصلا پذیرفته نیست و نباید مداحی و خدمت برای اهل بیت را مبدل به تجارت نمود.

استاد حوزه و دانشگاه در بخش پایانی سخنان خویش توصیه هایی به جوانان طلبه و دانشجو کردند از جمله اینکه جوانان هوشیار بوده و حواس خویش را جمع نمایند که از هر سایت و شبکه ماهواره ای کسب اطلاعات نکنند. چرا که امروزه اکثر این سایتها و شبکه ها دین و اعتقادات جوانان را مورد هدف قرار داده و با ترفند های مختلف می خواهند جوانان را از دین مبین اسلام رهانده و به سمت و سوی دیگر ادیان تحریف شده و یا ادیان کاذب ببرند.

همچنین دکتر رفیعی با استناد به آیه 56 سوره زمر در مورد اینکه چگونه جهنمیان جهنمی گشته اند افزودند که در آخرت جهنمیان یکی از مواردی که موجب جهنمی شدن خود می دانند به باطل گذراندن اوقات خود معرفی میکنند. و به جوانان حوزوی و دانشجو توصیه کردند که قدر اوقات خویش را بدانند و از آن نهایت استفاده را ببرند.

همچنین دکتر رفیعی جوانان را به استفاده از وقتهای سوخته توصیه و با مثالهایی از علما ، جوانان را به استفاده از خورده وقتهایی که در زندگی روزمره خود دارند تشویق کردند.

در پایان نیز دکتر رفیعی استاد حوزه و دانشگاه به سؤالات حضار پاسخ گفتند.

......................

از حواشی این جلسه که با عنوان وحدت بین حوزه و دانشگاه برگزار شد، حضور دانش آموزان یکی از مدارس راهنمایی شهرستان بود که هیچ توجهی برای حضورشان در این مراسم وجود نداشت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۹/۲۶
م- حفیظی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">