‌بارجین ما

(- پیامبر اکرم (ص) :«طلب علم بر هر مسلمانی واجب است ، همانا خدا جویندگان علم را دوست دارد . » (اصول کافی ج1/باب دوم/ص35)
‌بارجین ما
این وبلاگ خبری از زیر مجموعه های شبکه مجازی "میبد ما"است و هدف ما درج واقعیات کشور، استان و شهرستان میبد و محلات آن به خصوص بارجین می باشد.
درج هرگونه خبر از این وبلاگ با نام سایت مجازی" میبد ما "و آدرس اینترنتی www.meybodema.ir امکان پذیر می باشد.
عزیزان خواننده می توانند توسط ایمیل بارجین ما به آدرس barjinema@yahoo.com با ما ارتباط برقرار نمایند.
پیوندهای روزانه
بایگانی
پیام های کوتاه
مجلس‌نما، پویش ملّی و مردمی شفافیت داوطلبانه نامزدهای نمایندگی مجلس
آخرین نظرات
چهارشنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۰، ۱۲:۲۳ ب.ظ

در هرتصلیا چه می گذرد؟

    بسم الله االرحمن الرحیم

به گزارش مشرق، کنفرانس هرتصلیا یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین کنفرانس‌ها در شکل دهی به خط و مشی سیاست‌ها، تاکتیک‌ها و راهبردهای رژیم صهیونیستی است که هر سال برگزار می‌شود. علاوه بر توجه متفکرین و سیاست‌مداران به نتایج و سیاست‌های عملی و راهبردی ارائه شده در این کنفرانس، نتایج راهبردی این کنفرانس به صورت مستقیم در دیدگاه‌ها و نحوه تصمیم‌گیری اندیشمندان و سران صهیونیست تاثیر می‌گذارد؛ به گونه‌ای که "نیر بامبز" نایب رئیس "مرکز آزادی برای خاورمیانه" می‌گوید: کنفرانس هرتصلیا آنچنان تاثیر گذار است که سبب می‌شود متفکرین و مسؤلان درون نقشه و مسیر درست قرار بگیرند؛ وی در ادامه می‌گوید: آنچه که " آریل شارون" نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی درباره عقب نشینی از نوار غزه اعلام می‌کند یک مسئله تصادفی نیست بلکه نتیجه تأثیرات و نفوذ همین کنفرانس سالانه است.[1]

این کنفرانس از سال 2000 شروع به کار کرده است و تا به حال دوازده کنفرانس به صورت سالانه برگزار شده و تنها در سال 2005 این کنفرانس تشکیل نشده است.

دوازدهمین دوره کنفرانس هرتصلیا از 6 تا 9 ماه فوریه 2011 (10 الی 13 بهمین سال جاری) به کار خود پایان داد. کنفرانس هرتصلیا با همکاری سه مؤسسه مهم و راهبردی در سرزمین اشغالی برگزار می‌شود؛ اولین و مهم‌ترین مرکز "مؤسسه سیاست‌ و استراتژی" است، دومین مؤسسه " مرکز مطالعات میان رشته‌ای هرتصلیا " است و سومین حامی برگزار کننده در این کنفرانس " کالج حکومت، دیپلماسی و استراتژی لاودر" است. این سه مرکز در برگزاری، مدیریت و همچنین ارائه تحقیقات انجام شده در کنفرانس سالانه هرتصلیا شرکت می‌کنند.

نمایی از سالن کنفرانس دوازدهم

1- مؤسسه سیاست و استراتژی[2]

کنفرانس سالانه هرتصلیا نتیجه تحقیقات و مطالعات سالانه و کلان "مؤسسه سیاست‌ و استراتژی" است که در سال 2000 با هدف اولیه کمک به سیاست ملی و همچنین بهبود فرایند تصمیم‌گیری در عرصه راهبردی رژیم صهیونیستی بنیان‌گذاری شده است.

این مرکز توسط "عوزی آراد"[3] استراتژیست و یکی از چهره‌های شاخص در عرصه سیاست خارجی و امنیتی رژیم صهیونیستی تأسیس شده؛ لازم به ذکر است که کنفرانس سالانه هرتصلیا نیز توسط آراد پایه گذاری شده است.

عوزی آراد

آراد همچنین به عنوان مشاور ارشد "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی در امور راهبردی شناخته می­شود. با توجه به گذشته این فرد و اخبار و اطلاعاتی که از وی در رسانه های مختلف رژیم صهیونیستی درز کرده است، با وجود اعتماد سیستم اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به وی، نگرانی­هایی درباره تعاملات آراد با خارج از سیستم اطلاعاتی وجود دارد.


عوزی آراد در کنار نتانیاهو

رئیس فعلی مؤسسه سیاست و استراتژی و مسئول برگزاری کنفرانس هرتصلیا، "دنی روچیلد"[4] است؛ روچیلد نیز به مانند آراد، در ارتش و سازمان­های امنیتی رژیم صهیونیستی فعالیت گسترده­ای داشته است؛ وی همچنین به عنوان یکی از اشخاص مهم در اندیشکده­های رژیم صهیونیستی شناخته می­ شود.

دنی روچیلد

آنچه معرفی این مؤسسه را مهم جلوه می‌دهد، نتیجه تحقیقاتی است که توسط این مؤسسه انجام شده و در کنفرانس سالانه هرتصلیا نمود پیدا کرده و مورد توجه سیاست مداران، اندیشمندان و سران رژیم‌ صهیونیستی و دیگر کشورها قرار می‌گیرد.

به تعبیری دیگر، برای معرفی کنفرانس هرتصلیا معرفی مؤسسه سیاست و استراتژی رژیم صهیونیستی بیش از دو مؤسسه دیگر است.

محدوده مطالعات و تحقیقات مؤسسه فوق، شامل تمام موضوعات کلان رژیم صهیونیستی در عرصه‌های امنیت و راهبرد ملی، سیاست خارجی، حفاظت اطلاعات، یهودیان جهان، موضوعات اقتصادی، سیاست اجتماعی، علم و فناوری‌، رفاه و سیاست‌های آموزشی است.

به تعبیر دیگر، این مؤسسه در تمامی موضوعات مهم و مؤثر در صحنه ملی و بین‌المللی اعم از مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ورود پیدا کرده و نسخه‌ای عملی و کاربردی برای آینده رژیم صهیونیستی تجویز می‌کند؛ به عنوان مثال بنابر اساس منابع و اسناد موجود، خروج رژیم صهیونیستی از نوار غزه پس از 38 سال اشغالگری در سال 2005 نتیجه مستقیم تحقیقات و تصمیماتی بود که کارشناسان سیاسی، نظامی و امنیتی رژیم ‌صهیونیستی در این مرکز و در نخستین دوره برگزاری کنفرانس هرتصلیا که توسط این مؤسسه برگزار شده بود، اتخاذ کرده بودند.

مؤسسه فوق در ارتباط نزدیک و مؤثر با سران حکومت­ها، نهاد‌های دولتی، متخصصین، پژوهشگران و مؤسسات تحقیقاتی در سراسر جهان محدوده فعالیت‌های خود را گسترش داده است. این مؤسسه همچنین مذاکرات و جلساتی را به صورت مستمر و در مواقعی که حادثه‌ای در ارتباط با منافع رژیم صهیونیستی چه در داخل و یا خارج سرزمین اشغالی اتفاق می‌افتد در سطوح بالای سیاسی و امنیتی برگزار می‌کند و نتیجه این جلسات به صورت مستقیم در اختیار سران این رژیم قرار می‌گیرد و در سیاست گذاری رژیم صهیونیستی تأثیر می‌گذارد.

موضوعات تحقیقاتی مؤسسه سیاست و راهبرد رژیم صهیونیستی به طور کلی در دو محور خلاصه می‌شود:

محور اول: خاورمیانه و ارزیابی راهبردها و خطرات این مرکز با استفاده از مجرب‌ترین متخصصین داخلی و بین‌المللی و با جدیدترین روش‌های تحقیقاتی به دنبال ارزیابی رفتار بازیگران مؤثر و تجویز راهبردهای مورد نیاز در ارتباط با بازیگران مؤثر در خاورمیانه است. سیاست این مرکز در بخش خاورمیانه بیشتر حول رفتار کشورهای مسلمان و فهم عمیق از سیاست‌ها و فرهنگ این کشورها می‌چرخد. این سیاست تمرکز خود را بر مطالعه اسلام رادیکالی، راهبرد منطقه‌ای ایران، تکثیر سلاح‌های هسته‌ای، ثبات منطقه‌ای و همچنین سیاست‌های اجتماعی کلیدی در ثبات منطقه خاورمیانه قرار داده است

محور دوم: روابط خارجی و بین‌المللی رژیم صهیونیستی این مرکز در این محور به دنبال ارائه راهکار برای ترفیع سطح روابط خارجی رژیم صهیونیستی و همچنین استفاده از قدرت نرم برای پیش برد اهداف آن رژیم در سطح بین‌الملل است و برای رسیدن به این هدف، از روش‌های خلاقانه و جدید استفاده می‌کند.

دنی روچیلد و کنفرانس دوازدهم

روچیلید به عنوان اولین نفر در افتتاحیه دوازدهمین کنفرانس هرتصلیا با اشاره به حوادث اتفاق افتاده در سال 2011 میلادی می­گوید: مجموعه حوادث نگران کننده­ای به وقوع پیوست و تحولات راهبردی را در همسایگی اسرائیل ایجاد کرد.

بنابر نظر وی، با توجه به تحولات منطقه و بحران اقتصای غرب، کنفرانس دوازدهم شامل سه محور "بحران روز افزون اقتصادی در جهان"، "زلزله های سیاسی و اجتماعی در خاورمیانه" و "تحولات جهانی در قبال قدرت های بزرگ غیرنظامی" است.

2- مرکز مطالعات میان رشته‌ای هرتصلیا

یکی دیگر از مراکز شرکت کننده و موثر در کنفرانس هرتصلیا، "مرکز مطالعات میان رشته‌ای هرتصلیا" است؛ این مرکز اولین مؤسسه خصوصی و غیر انتفاعی در سرزمین اشغالی برای آموزش عالی است که توسط "اوریل ریچمن" پروفسور و سیاست‌مدار مشهور صهیونیستی در سال 1994 تآسیس شده است و هم اکنون نیز ریاست این مرکز را بر عهده دارد.

اوریل ریچمن

موفقیت‌های این مرکز معلول جذب بهترین اساتید و محققین از سراسر جهان است؛ این مرکز با هدف آموزش دانشجویان یهودی برای دستیابی به توانایی رهبری بر داخل و خارج از سرزمین اشغالی در تمام زمینه‌های اجتماعی پایه گذاری شده است.

اوریل ریچمن مؤسس این مرکز می‌گوید: به نظر می‌رسد آموزش عالی اسرائیل از فقدان دو عنصر رهبری و مسؤلیت اجتماعی رنج می‌برد و این مرکز تلاش می‌کند علاوه بر بهبود این دو عنصر به رشد جامع اسرائیلی نیز کمک کند. موضوعات تحقیقاتی این مرکز در چند محور زیر خلاصه می‌شود:

محور اول: جامعه اسرائیل

محور دوم: قانون اساسی و ترمیم نهادهای دولتی

محور سوم: رشد اقتصادی و تجارت آزاد

محور چهارم: ارزیابی راهبردها و سیاست‌های اسرائیل


3- کالج حکومت، دیپلماسی و استراتژی لاودر

سومین مرکز شرکت کننده در کنفرانس هرتصلیا، "کالج حکومت، دیپلماسی و استراتژی لاودر است" که این کالج یکی از بخش‌های مرکز مطالعات میان رشته‌ای هرتصلیا است که در سال 1999 توسط "رونالد استیون لاودر" تاجر آمریکایی تأسیس شده است.

این مرکز با هدف آموزش دانشجویان یهودی برای پست‌های مدیریتی و رهبری برای آینده رژیم صهیونیستی بنیان گذاری شده است. محورهای تحقیقات و آموزشی این کالج بیشتر بر موضوعات سیاسی و راهبردی در دو سطح داخلی و بین‌المللی متمرکز شده است.

موضوعاتی از قبیل: دیپلماسی و راهبرد، تروریسم و امنیت، حل تعارضات، مدیریت و سیاست عمومی از محورهای آموزشی و تحقیقاتی در این کالج است.


محورهای مورد توجه در کنفرانس سالانه هرتصلیا

با توجه به برگزاری دوازده دوره کنفرانس هرتصلیا، محورهای مورد توجه در کنفرانس هرتصلیا را می‌توانیم به سه محور مشخص و مجزا تقسیم کنیم.

محور اول: تحقیقات و سخنرانی‌هایی ابتدایی است که توسط پژوهشگران و محققین مراکز معرفی شده برای مخاطبان ارائه می‌شود.

محور دوم: ارائه مقالات و تحقیقاتی است که توسط محققین دعوت شده در کنفرانس به تبیین آن پرداخته می‌شود.

محور سوم: ارائه راهکار و پیشنهادت عملی برای بهبود سیاست داخلی و همچنین راهبردهای داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی است؛ بر اساس سه محور فوق، موضوعاتی که در کنفرانس‌های هر ساله هرتصلیا به صورت تقریبا ثابت به آنها پرداخته می‌شود به صورت زیر است:

  • بررسی حرکت ایران هسته‌ای به سمت تولید سلاح هسته‌ای و راهبرد ایران برای تبدیل شدن به قدرت هژمونی در منطقه و جلوگیری از نفوذ رژیم صهیونیستی
  • استفاده از روش‌های مدرن برای ارزیابی امنیت ملی رژیم صهیونیستی
  • فعالیت رژیم ‌صهیونیستی در عرصه راهبرد ارتباطات و دیپلماسی عمومی در عرصه بین‌الملل
  • شناسایی فرصت‌ها و چالش‌ها در عمق دادن به ارتباط میان رژیم صهیونیستی و جهان غرب (اتحادیه اروپا و ناتو)
  • تلاش برای متحد کردن و یکی کردن یهودیان جهان و مهاجرت آنها به سرزمین اشغالی
  • تلاش برای ارتقای رشد اقتصادی
  • رصد تحولات مقاومت در عرصه نظامی، منطقه ای و بین المللی و ارائه طرح برای تضعیف آن
  • بررسی و رصد بازیگران منطقه­ای و سنجش قدرت در خاورمیانه میان سوریه، عربستان، ایران، ترکیه و ...

موضوعات معرفی شده از مسائلی است که به صورت تقریبا ثابت در کنفرانس سالانه هرتصلیا مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ علاوه بر این موضوعات در هر کنفرانس با توجه به شرایط داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی و همچنین مسائل منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای، موضوعاتی دیگری هم در دستور کار قرار می‌گیرد.


بیداری اسلامی محور نگران کننده هرتصلیا

در کنار مباحث ثابت و همیشگی کنفرانس هرتصلیا، با توجه به مسائل منطقه، مسائل بین الملل و هر آنچه برای رژیم صهیونیستی قابل توجه است، موضوعاتی مطرح و بررسی می­ شود.

در دوازدهمین کنفرانس هرتصلیا، بیداری اسلامی در جهان اسلام به خصوص در خاورمیانه به عنوان طوفان علیه اسرائیل نام گذاری شده است.[5]

به دنبال ارتباط میان بیداری اسلامی و خارج شدن متحدین راهبردی این رژیم همچون مبارک و عبدالله صالح از قدرت، کارشناسان هرتصلیا، آینده این رپیم را از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و حتی موضوع انرژی بسیار وخیم پیش بینی کردند.[6]

نکته قابل توجه در میان مهمانان این کنفرانس حضور برخی شخصیت های عربی از کشورهای قطر، اردن و تشکیلات خودگردان در این نشست است که در راستای عادی سازی روابط این کشورها با رژیم صهیونیستی صورت می گیرد، این افراد با حضور خود می خواهند در راستای طرح­های رژیم صهیونیستی، خیزش مسلمانان منطقه و جهان عرب را با رژیم صهیونیستی سازشکارانه معرفی کنند.


محورهای مطرح شده در دوازدهمین کنفرانس هرتصلیا

با توجه به اخبار منتشر شده و برنامه اعلامی از سوی کنفرانس هرتصلیا، با مقایسه اجمالی میان دوره دوازدهم، با یازده دوره برگزار شده، تنوع کنفرانس دوازدهم از دوره­های دیگر بسیار بیشتر است؛ به نظر می­رسد دلیل این تنوع را با توجه به مقالات و بحث­های ارائه شده در بیداری اسلامی، افزایش قدرت ایران در منطقه، مشکلات مالی غرب و ضعف چشمگیر رژیم صهیونیستی در عرصه اجتماعی، اقتصادی و انرژی دانست.

اهم محورهای بحث شده در دوازدهمین کنفرانس هرتصلیا به شرح زیر است:

توازن امنیت ملی اسرائیل

جنگ سایبری و امنیت در شبکه­ای اجتماعی

ظهور اسلام سیاسی در خاورمیانه

اقتصاد اسرائیل دیپلماسی انرژی

چرخش قدرت در خاورمیانه میان ایران، ترکیه، عربستان سعودی

راهبرد اسرائیل نسبت به طوفان­های منطقه

راهبرد و تهدید در کشورهای عربی و مسلمان

اسرائیل و افزایش قدرت مقاومت

اسرائیل و بحران اقتصاد جهانی

اسرائیل و آموزش عالی

اسرائیل و قدرت هسته­ای ایران

اسرائیل و نحوه تعامل با قدرت­های نوظهور در منطقه

اسرائیل و نحوه تأثیر گذاری بر طوفان­های منطقه

چالش­های منطقه، بهار عربی و یا زمستان اسلامی؟

اسرائیل و نقش زنان در امنیت ملی

اروپا و راهبرد جدید برای خاورمیانه


چهره ­های شناخته شده در کنفرانس

همواره در کنفرانس سالانه هرتصلیا، در کنار شرکت مسؤلان ارشد رژیم صهیونیستی، چهره های سرشناس خارجی نیز در این کنفرانس شرکت می­ کنند؛ از جمله اشخاص خارجی شرکت کننده در این کنفرانس می­توان به "بانکی مون" دبیر کل سازمان ملل متحد، "صائب عریقات" مذاکره کننده ارشد برای عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی نام برد.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در کنفرانس هرتصلیا

از اشخاص برجسته داخلی نیز می­توان به "زیپی لیونی" رئیس حزب کادیما و مخالف کابینه نتانیاهو، "شیمون پرز" رئیس و"ایهود باراک" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

لیونی در کنار بان کی مون در کنفرانس هرتصلیا

مباحث مطرح شده درباره ایران

در این کنفرانس، میز ایران شناسی در کنار دیگر محورهای مطرح شده، یکی از متنوع­ترین موضوعات است.

در کنفرانس دوازدهم نیز، با مانند کنفرانس­های سابق، بررسی موضوعات مربوط به ولایت فقیه، قدرت هسته ­ای ایران، قدرت منطقه­ ای ایران، رابطه میان ایران و حزب ­الله و رابطه میان ایران و الگودهی بیداری اسلام مطرح شده است.

شیمون پرز: باید حرکت آزادانه ایران در راستای دولت سازی­ های بین المللی را متوقف کرد

پرز به عنوان یکی از مدعوین این کنفرانس، با اذعان به نقش الگو دهی ایران در بیداری اسلامی، با توهین به مسئولان ارشد جمهوری اسلامی می­ گوید: باید حرکت آزادانه ایران در دولت سازی، مدیریت تحولات منطقه و نفوذ در سازمان ملل را متوقف کنیم.[7]

شیمون پرز در کنفرانس هرتصلیا

ایهود باراک: برای مقابله با ایران هسته­ ای، به رهبری واحد جهانی نیاز است

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با اعلام انزجار و نگرانی از هسته­ای شدن ایران، مدعی می­شود: ایران هسته­ای نه تنها برای امنتی منطقه بلکه برای اقتصاد جهانی خطر ساز است و برای مقابله با ایران باید پشت سر رهبری واحد قرار بگیریم.[8]

معرفی تعدادی از چهره­های عربی شرکت کننده در این کنفرانس[9]


  • "صائب عریقات": وی مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی در روند سازش با رژیم صهیونیستی از سال 1996 میلادی تاکنون است و نقش ویژه ای در افزایش عمر این محتضر داشته است. او همواره به عنوان یکی از پایه های اصلی مذاکرات میان فلسطین و رژیم صهیونیستی که منجر به امضای توافق اوسلو شد نیز حاضر بود و البته در 12 فوریه سال 2011 میلادی پس از به بن بست رسیدن روند مذاکرات از سمت خود استعفا داد.
  • "سلمان شیخ": تحلیل‌گر قطری و مدیر مرکز بروکینگز دوحه است. او تحلیل‌گر مرکز مطالعات سیاست‌های خاورمیانه‌ای "سابان" وابسته به "بروکینگر" نیز هست. سخنرانی وی حول محورهای: راه‌حل هایی جهت آنچه که آن را "درگیری در خاورمیانه" می‌توان نامید و "فرصت دادن به حماس در زمینه یافتن دوستانی در خارج از دمشق".

سلمان شیخ مدیر مرکز بروکینگز دوحه
  • "امیر حسن بن طلال": وی از سال 1965 تا 1999 میلادی، ولیعهد اردن بوده است. او فرزند کوچک "امیر طلال" بوده است.
  • "ریاض الخوری": اقتصاددان اردنی و متخصص در زمینه مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا از دیگر شرکت کنندگان این نشست بود.
  • "تونی بدران": وی تحلیل‌گر آمریکایی ـ لبنانی در مسائل مربوط به سیاست های "سوریه" و "لبنان" در مؤسسه "دفاع از دموکراسی" است. این مؤسسه آمریکایی از سوی لابی رژیم صهیونیستی و نومحافطه کاران آمریکا به عنوان یک مؤسسه نژادپرست علیه اعراب فعالیت می کند.
  • "شریف الدیوانی": اقتصاددان مصری و رئیس شرکت "المرصد" و مدیر اداره خاورمیانه در همایش داووس است. او نیازی به تعریف ندارد چرا که با اقداماتش هیچ حیثیت ملی یا جایگاه مردمی در مصر برای خود باقی نگذاشته است. او در مورد موازنه قدرت میان کشورهای اسلامی در خاورمیانه و سناریوهای منطقه در سال 2020 میلادی سخنرانی کرد.


[1] - http://www.nrg.co.il/online/1/ART/839/014.html

[2] - http://www.herzliyaconference.org/eng/?CategoryID=425

[3] - portal.idc.ac.il/en/faculty/arad

[5] - http://www.herzliyaconference.org/eng/?CategoryID=477&ArticleID=2358

[6] - http://www.herzliyaconference.org/eng/?CategoryID=480&ArticleID=2350

[7] - http://www.herzliyaconference.org/eng/?CategoryID=480&ArticleID=2345

[8] - http://www.herzliyaconference.org/eng/?CategoryID=480&ArticleID=2355

[9] - http://www.herzliyaconference.org/eng/?CategoryID=474

به امید ظهور مولی و سرورمان حضرت حجت (عج) که صد البته نزدیک است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۱۲/۱۷
م- حفیظی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">